Het submerk BMW i van BMW wordt steeds meer werkelijkheid. De Duitsers presenteren de i3 Concept en i8 Concept, twee studiemodellen die een totaal nieuwe kijk moeten geven op individuele mobiliteit.

De BMW i3 Concept is een volledig elektrisch aangedreven auto, die emissievrije mobiliteit in stedelijke gebieden mogelijk maakt. De BMW i8 Concept is een rasechte sportauto, die van hybridetechniek gebruikmaakt om sportieve prestaties met lage emissies te combineren. 

Voor beide conceptmodellen heeft BMW een compleet nieuwe bouwwijze ontwikkeld, waarbij de technische eisen van een elektrische aandrijflijn als uitgangspunt zijn genomen. Traditionele carrosserieconstructies zijn volledig losgelaten, waardoor de auto’s veel compacter en lichter kunnen worden geconstrueerd. Op deze manier kan het meergewicht van de accu’s worden gecompenseerd. De basis van dit zogeheten LifeDrive concept wordt gevormd door een stijf, uit aluminium vervaardigd chassis: de Drive-unit, waarin aandrijflijn, accu en wielophanging zijn geïntegreerd. De Life-unit is een zeer sterk en bijzonder lichte opbouw van met koolstofvezel versterkt kunststof (CFRP). Dit materiaal is minstens zo sterk als staal en tegelijkertijd 50 procent lichter. Het gebruik van koolstofvezel draagt er mede aan bij dat de passieve veiligheid van BMW’s LifeDrive concept op een uitzonderlijk hoog niveau staat.

Een belangrijk doel van BMW i is om auto’s te verkopen die duurzaam zijn door de complete waardeketen. Dus ‘from well to wheel’ en verder. BMW i modellen zullen dan ook op een bijzonder duurzame wijze geproduceerd worden: de productiefaciliteit in Leipzig verbruikt bijvoorbeeld 70% minder water en 50% minder energie per geproduceerd voertuig dan gebruikelijk. Bovendien is alle gebruikte energie afkomstig uit duurzame bronnen zoals uit waterkrachtcentrales. Daarnaast wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van gerecyclede en te hergebruiken materialen. Zo is van alle gebruikte kunststoffen 25 procent gemaakt van reeds gerecycled materiaal. Na hun levensduur kunnen de auto’s uitstekend gerecycled worden, omdat de auto’s zijn ontworpen volgens een closed-loop recycling proces. Zo worden ruwe materialen en grondstoffen uit de natuur ontzien.

BMW i3 Concept
De elektrisch aangedreven i3 is ontwikkeld voor emissievrije mobiliteit in stedelijke gebieden. Door de toepassing van lichte materialen biedt de BMW i3 Concept een actieradius van maximaal 160 km. Ook de cruise-functie waarin de motor vrij doorrolt helpt de Beier aan een groter bereik. De BMW i3 valt ook op door zijn inspirerende design en sportieve prestaties, dankzij een 170 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Deze motor, die 40% compacter is dan die in de Mini E, levert bovendien een indrukwekkend koppel van 250 Nm, dat al vanaf stilstand beschikbaar is. De acceleratie van 0 naar 100 km/u vergt minder dan acht seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 150 km/u.

Maar dat is nog niet alles. Als optie biedt BMW een zogenoemde range extender: een compacte benzinemotor met generator om het laadniveau van de accu’s langer te handhaven. Deze redder in nood functioneert daarbij als een soort brandstofreserve. De energievoorziening wordt te allen tijde verzorgd door een lithium-ion accupakket, dat via een conventioneel stopcontact (220 volt) in zes uur kan worden opgeladen. Met een snellader kan de accu al in een uur tot 80 procent worden opgeladen.

BMW i8 Concept
De BMW i8 is een sportauto van een nieuwe dimensie: puur, emotioneel en duurzaam. Uiteraard staat hij ook garant voor BMW’s kernwaarde; dynamiek.  Deze conceptauto koppelt indrukwekkende prestaties aan een zeer laag brandstofverbruik dankzij plug-in hybridetechniek. De voorwielen worden aangedreven door een aangepast aandrijfsysteem uit de BMW i3 Concept, terwijl een driecilinder turbomotor de aandrijving van de achterwielen voor zijn rekening neemt. Deze bij BMW in eigen huis ontwikkelde 1.5 liter driecilinder levert een riante 220 pk (jawel!) en een maximumkoppel van 300 Nm. Samen verlenen de twee motoren de i8 Concept 354 pk aan vermogen en 550 Nm aan koppel. De topsnelheid is begrensd op 250 km/u, terwijl de acceleratie van 0 tot 100 km/u slechts 4,6 seconden vergt. Dit alles bij een brandstofverbruik dat nog onder de drie liter ligt! (2.7 l/100 km)

Net als de BMW i3 Concept is ook de BMW i8 Concept gebaseerd op de nieuwe LifeDrive-architectuur. Bij de BMW i8 Concept is deze echter meer afgestemd op de dynamiek van een sportauto zodat een laag zwaartepunt en een ideale 50/50 gewichtsverdeling wordt gerealiseerd. De accu van de elektrische aandrijfunit kan in twee uur via een conventioneel stopcontact worden opgeladen, waarna de auto 35 km kan afleggen in de puur elektrische modus. Uiteraard is het mogelijk beide aandrijfsystemen tegelijk te gebruiken, zodat de BMW i8 Concept de voordelen van vier-, voor- én achterwielaandrijving kan combineren.

De nieuwe visie van BMW i op mobiliteit wordt realiteit in 2013, wanneer de productieversie van de BMW i3 Concept wordt geïntroduceerd. Kort daarna zal ook de BMW i8 Concept in productie gaan.

 

 

 

Eind 2011 is de Renault Twizy een feit. Voor liefhebbers is dit compacte volledig elektrische autootje is vanaf nu te reserveren. De Fransen vieren dit moment met een wedstrijd waarbij een Twizy wordt verloot.
Eigenzinnig als de Twizy is hebben de ontwerpers twaalf gepersonaliseerde creaties bedacht. Via een speciale site kan iedereen zijn favoriete stijl kenbaar maken. Het ontwerp met de meeste stemmen vormt de inspiratie voor een beperkte uitgave ter gelegenheid van de officiële lancering van de Twizy. Alle stemmers maken kans op een Twizy, die Renault zal verloten.

De Twizy is puur bedoeld als stadsauto. De auto is slechts 2,32 meter lang en 1,19 meter breed, en met een draaicirkel van slechts 3,4 meter is ie ook lekker wendbaar. Voor de aandrijving is keuze uit een 5 of 20 pk sterke elektromotor. De eerste haalt een topsnelheid van 45 km/h en mag in sommige landen bestuurd worden zonder B-rijbewijs, in tegenstelling tot de meer krachtige versie met een top van 75 km/h. Met een actieradius van 100 kilometer valt in de stad prima te leven. En mocht je het avontuur opzoeken, dan zijn na 3,5 uur de accu’s weer vol.

Het vrolijke karretje wordt eind 2011 in Europa op de markt gebracht voor een prijs die nagenoeg gelijk is aan die van een scooter met drie wielen. Net als voor de andere auto’s van het Renault Z.E.-gamma neemt de klant een abonnement voor de lease van de accu en eventuele extra diensten. Op www.renault-ze.nl kan de Renault Twizy al worden gereserveerd.

 

Auto

De eerste officiële foto van de compleet nieuwe, compacte Range Rover is vandaag vrijgegeven. Dit gebeurde aansluitend op een exclusieve preview in London voor gasten die waren uitgenodigd voor het 40e verjaardagsfeest van de Range Rover, georganiseerd in samenwerking met het modetijdschrift VOGUE.

Op deze avond werd ook de naam van de nieuwe Range Rover Evoque bekendgemaakt. Deze nieuwe coupé zal het programma van Range Rover en Range Rover Sport in de zomer van 2011 komen versterken. Het model wordt de kleinste, lichtste en zuinigste Range Rover die ooit is gebouwd. Klanten hebben de keuze uit 4WD of 2WD, waarbij een CO2-emissie van minder dan 130 g/km een toonbeeld is van de inzet waarmee het merk Range Rover werkt aan duurzaamheid.

Phil Popham, managing director van Land Rover, memoreerde in zijn speech: “Vandaag is een wel heel speciale gelegenheid voor Range Rover. Niet alleen vieren wij de 40e verjaardag van het merk, maar wij geven ook een voorbeschouwing van onze opwindende toekomst door voor de allereerste keer onze compleet nieuwe Range Rover Evoque te tonen. De Range Rover is één van de meest geliefde en iconische modellen ooit uit de historie van de automobiel en is sinds de introductie van de eerste variant in 1970 continu een absoluut verkoopsucces geweest. De compleet nieuwe Range Rover Evoque is een belangrijke stap voor een succesvolle toekomst én groei van het merk. Klanten kunnen er op vertrouwen dat het nieuwe model al even ‘premium’, luxueus en speciaal zal zijn als de andere Range Rover modellen. Zijn sportieve design en unieke kwaliteiten brengen het merk onder de aandacht van een nieuwe groep klanten, die misschien niet eerder een Range Rover model hebben overwogen.

“De compleet nieuwe Range Rover Evoque zal worden gebouwd in onze meervoudig bekroonde fabriek in Halewood, waarmee 1.000 nieuwe arbeidsplaatsen worden gecreëerd in de regio Merseyside; een fantastische stimulans voor de Britse economie. De Halewood-fabriek heeft een reputatie van hoogwaardige kwaliteit en staat binnen de auto-industrie bekend als een leider op het gebied van ‘Lean Manufacturing’. De nieuwe Range Rover Evoque wordt een echte ‘wereldauto’, die in meer dan 160 landen zal worden verkocht. Het was belangrijk om de auto een naam te geven die direct herkenbaar zou zijn over de hele wereld, ongeacht taal of culturele verschillen. Wij wilden een nieuwe naam creëren die zowel innovatief als anders was. Een naam die exclusiviteit uitstraalt en emoties oproept. Evoque is kosmopolitisch en multinationaal, geraffineerd en in overeenstemming met de ‘urban elegance’ van het model”, besluit Popham.

a“De Range Rover heeft een iconisch design, dat de tijd perfect heeft doorstaan. En het is direct te zien waarom dat zo is”, begint Gerry McGovern, design director van Land Rover, zijn verhaal. “Net als het huidige model heeft de originele Range Rover zo’n eenvoudige en gedenkwaardige vorm, dat hij direct herkenbaar is. De compleet nieuwe Range Rover Evoque vormt een inventieve evolutie van Range Rover design, met als resultaat een begeerlijke, premium en compacte SUV met trekjes van een personenauto. In 2008 introduceerden wij de LRX concept car, die wereldwijd bijzonder enthousiast werd ontvangen. De logische vervolgstap was dan ook om het LRX concept realiteit te laten worden. Vanavond willen wij de wereld laten zien, dat wij ons woord hebben gehouden en een auto hebben ontwikkeld die absoluut trouw blijft aan de essentie van het LRX concept. De compleet nieuwe Range Rover Evoque zal klanten op een emotioneel niveau aanspreken. Zijn unieke silhouet wordt geaccentueerd door het karakteristieke, aflopende dak en de sterk oplopende taillelijn. Het resultaat is een moderne en toepasselijke invulling van de bekende Range Rover ontwerptaal. Deze auto maakt een krachtig statement over de intentie van het merk Range Rover om een breder publiek aan te spreken.”

De compleet nieuwe Range Rover Evoque beleeft op 30 september op de Autosalon van Parijs zijn publieksintroductie en is vanaf medio volgend jaar te koop.

De samenwerking tussen Range Rover en VOGUE gaat terug tot 1981, toen de eerste door de fabriek geproduceerde limited edition, de Range Rover ‘In-Vogue’, door het tijdschrift VOGUE werd gebruikt voor een modereportage in Biarritz, Frankrijk. Deze speciale editie leidde ertoe dat Range Rover de typeaanduiding ‘Vogue’ in 1983 permanent ging toepassen. Een uitvoering die tot op heden beschikbaar is: de Range Rover Vogue.

 

 

Fiat Panda 2011

Dit word de nieuwe Fiat Panda, eind 2010 is de officiele voorstelling en kort daarna op de markt.

De nieuwe Panda lost na 8 jaar de nog immer zeer succesvolle huidige Panda af.

De auto word o.a. leverbaar met een splinternieuw ontwikkelde en zeer zuinige en schone 0.9liter 2 cilinder motor,

hierdoor is de auto BPM en wegenbelastingvrij. Leverbaar met 65, 85 of 105 pk.

Zeker is de komst van een 4x4 uitvoering, welke in thuisland Italie zeer populair is en ook een sportieve variant met ruim meer dan 100pk is te verwachten.